torsdag 24 mars 2016

Påskpyssel

Hej!

Idag är det min tur att blogga igen, det blir ett annorlunda blogginlägg. Förra söndagen bjöd jag in en massa barn för påskpyssel.


Vi började med ett bord fullt med piprensare, papper, akrylfärg, fjädrar, toarullar, blommor, glitterlim, stansar och en massa bling.


Innan vi började med vårt pyssel så pratade vi lite om att det är viktigt att hålla ordning och reda på grejerna, det skötte barnen jättebra. Det blev aldrig kaos.

Vi började med att bestämma vad man ville börja göra:


Man fick välja mellan att göra en  kyckling/kanin eller påskägg kort.


De som valde kyckling/kanin fick börja med att måla en toarulle med akrylfärg. För att den skulle hinna torka lite. Akrylfärgen var jättebra och torkade fort.



och den som valde att göra ett kort fick börja med att rita av mallen (den är fri att använda).


Jag hade klippt ut näbbar till kycklingarna


Till kaninerna stansade jag ut öronen i ovaler i olika färger, som limmades ihop. Tassarna gjorde vi av den minsta ovalen, samma färg som på öronen. nosen på kycklingen klipptes ut på frihand i en hjärtform. Sedan dekorerade dom sina alster efter smak och tycke, 
med fjädrar, bling och piprensare. 
Botten till toarullarna har jag stansat ut i vågkantade cirklar i grönt papper.


Mammorna fick agera assistenter, en arbetsuppgift dom tog sig an med glädje.


När man har pysslat ett tag så måste man ju få fika.


Här är resultaten av allt skapande:

Vissa av blommorna har barnen stansat ut och sedan limmat ihop själva.


Vissa valde att med en svamp lägga lager med olika färger för att det skulle bli en mer naturtrogen figur.


Tack alla barn och föräldrar för att ni kom och pysslade med mig. 
Vi ses till hösten igen.

(OBS!!! Alla föräldrar har godkänt att jag fotograferade, och att det läggs ut på bloggen.)


Hoppas ni har fått inspiration där ute i cyberrymden!

kram


Carina Pettersson

2 kommentarer: