tisdag 30 december 2014

Gott Nytt År med glitter och glamour

Tänk att det blev jag, DT Margareta/Mormormargareta
som fick blogga till nyår även detta år.
 
Vill gärna dela med mig av ett par idéer
som jag fick härom dagen.
Jag ville göra ett nyårskort med glitter och glamour.
Fick inspiration av den fina vita jul
vi fick till sist.
Kallt är det också, med glittrande rimfrost utmed ån.
 
 
Först tog jag en vit cardstock
och vek ett "gatefold" kort.
Sen vevade jag en av Tim Holtz coredinations cardstock
genom Big Shoten med en embossingfolder
med snöstjärnor, som jag fann
i mina gömmor.
Den cardstocken har ju en ljusare kärna,
så man kan sandpappra fram mönstret. 
Tips: Det går bättre om man låter cardstocken ligga kvar
på den upphöjda delen av embossingfoldern.
 
 
Jag älskar den glittriga tejpen och hittade idag
ett nytt sätt att använda den.
Jag tejpade så hela ytan täcktes
på en bit cardstock.
Sen stansade jag ut
dels Gott Nytt År-texten med en Mandydie,
dels bakgrunden till skylten.
Den är stansad med en sissix-die
som heter Labels Funcy,
en av mina favoriter!
 
Tips: Det funkar bäst om man lägger den tejpade sidan
mot den skärande sidan av dien.
 
Till snöstjärnorna använde jag samma teknik
men tog tunnare papper
för att lättare få ut de små detaljerna.
 
 
I överkanten satte jag en glittertejpremsa
som jag täckte med en utstansad kant med snöstjärnor
gjord med en Martha Stewart-kantstans.
 
Här ser du också den fina Rizza snowflake
från Memory box.
(Snöstjärnan i nedre hörnet heter Lindeman)
 
 
Här syns kortet uppvikt.
 
 
Jag använde den överblivna glittertejpade cardstocken
som ram runt skrivytan i mittendelen.
Den blå bakgrunden är en vanlig cs
i samma färg som den embossade.
 Jag stansade den i kanten lika som på framsidan
och har stansat ut ett hål att skriva i.
De blå stjärnorna på den glittriga ytan
är "skräp" som blev över efter kanten.
 
 
En detaljbild på en av sidopanelerna.
Här ser du bättre det embossade mönstret.
Prydde med en glitterstjärna
utstansad ur "skräpet" efter de stora stjärnorna.
Min älskade "stjärtstans" fick också komma till användning.
 
 
Den lilla biten som blev kvar
när jag stansat "hålet" för skrivytan
fick pryda baksidan.
Små utstansade snöstjärnor
och min namnetikett med glittrande kant
fick också vara med.
I överkanten tejpade jag ju hela kanten
= framflikarna + baksidan i ett svep med glittertejpen.
Här har jag klistrat "stjärnspill" på den.
 
 
Här är framsidan "i all sin glans".
Tyvärr glittrar det inte lika mycket på fotot
som i verkligheten ;-)
Det hålls ihop av magnetremsor
klippta ur en övningskörningsskylt,
som jag satt fast
dels i högerhalvan mellan den glittriga och den blå skylten
dels på högra kortdelen mellan den blå och vita cardstocken.
Skylten är monterad med 3D-kuddar,
både under den glittriga (på den vänstra kortdelen)
och under den blå med texten.
 
Hoppas jag kunnat inspirera till glittrande alster!
Den härliga tejpen finns förutom i silver
i massor av läckra glittriga färger!
 
Passa på att fynda i webshoppen nu!
Gunilla har REA på allt scraprelaterat ända till trettondagen!
(Leverans efter detta)
Sen kommer massor av spännande nyheter
har jag hört!!
Ska bli jätteskoj!
 
Vi ses nästa år hoppas jag - tills dess
GOTT NYTT ÅR!
 
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Detta var verkligen ett supersnyggt kort!! Älskar när det glittrar å vad käckt att det finns tejp som gör det! Så snygga stjärnor!!

    SvaraRadera
  2. Helt underbart glittrande nyårskort! Kram och Gott nytt år till dig och hela Helihakgänget <3
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  3. Ett helt underbart kort! Jag gillar alla snygga och finurliga detaljer! Tusen tack för den noggranna beskrivningen på hur du har gjort detta kort! Nu blev min önskelista plötsligt längre igen ;)
    Kram

    SvaraRadera