fredag 7 november 2014

Jultavla "Silent Night"


Jultavla "Silent Night"


Idag ska jag visa en tavla jag har gjort  av dem nyinkomna canvas tavlorna i roliga storlekar. Denna är A4.
(Och den kommer att gästa vårat skyltfönster nu i jul)

Först och främst så gäller det ju att ha en plan för sig, planering är A och O, så vad jag brukar göra är att jag tar papper och penna och ritar upp hur jag ska ha den.


Jag har nu med snön börjat längta efter jul och tänkte att jag skulle göra nått till det.
Så en snöig vinternatt med texten till Silent night.

Så nu börjar vi!

Det material jag valde till tavlan är
Canvas tavla i A4 storlek.
En Primer, 3 Akrylfärger, Inca Gold, Perfect Pearl och Wink of Stella.

Först så grundar jag hela tavlan med primern för att ge färgerna en bra och säker grund att fästa på, vänta tills det torkar.

Efter det så är det bara att börja leka sig fram till en bakgrund som man känner sig nöjd med! Jag tycker inte om att planera såna saker utan tycker att det blir bäst när det "blir som det blir" så hur jag gör är att jag lägger färgen direkt på tavlan. alltså jag lägger färgduttar överallt där det känns att det behövs och penslar ihop allt och ser hur det blir. 
Rättar till det som behövs och fixar det jag vill fixa.

Så penslade jag på Perfect Pearl för att sätta dit det där lilla extra. 


Sen gällde det att med stadig hand få dit texten. 
Handskrift är inte min starkaste sida - men jag vart faktiskt nöjd med resultatet!
så använde jag Wink of Stella i Clear och inca gold för att blinga upp.

Och när jag vart nöjd så målade jag dit snöflingor/stjärnor i vit akrylfärg och gjorde några extra med Inca gold*
*Jag hade i varmt vatten och målade dit stjärnor/lampor med pensel medans den var krämig och använde den torr som chalk runt om för att få dit "ljuseffekten"
På med Perfect Pearl i guld för extra bling.

Så var den klar!

// Cecilia






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar