fredag 22 november 2013

Gör en sko med en ny sizzixi Die!

Jag har köpt en ny die. Sizzix Ballroom slippers. Den var jätterolig att göra och riktigt pysslig. Och så här blev min första sko som jag gjorde.


Först stansade jag ut alla delarna i vanlig brun och beige cardstock, man får ut alla delar man behöver direkt och behöver egentligen inte krångla och stansa flera gånger. Det blir delar över eftersom ovansidan har olika varianter. Man kan göra den som jag gjorde, en med lång plös, med eller utan häl osv och om man kombinerar olika så kan man göra flera olika sorters skor med samma dies. Vilket jag tycker är jättebra så blir det inte samma hela tiden.


Jag tog delarna som behövdes till min sko och monterade ihop dem. Jag satte inte ihop skon direkt eftersom jag ville limma band mellan innersulan och sulan så det inte skulle synas några ändar som stack fram. Därför limmar jag bandet på plats och in under innersulan innan jag sätter ihop den med sulan. och sen på med klacken. Man får tänka på att mjuka upp pappred lite innan man limmar så det inte blir så kantigt. Jag brukar dra bitarna mot bordskanten så det blir mjukt och följsamt papper.



Jag har en stans med bältesspännen och jag stansade ut en sån och trädde på bandet innan jag satte fast det. Sen glittrade jag det med distress stickles för att få lite bling på det hela.




Och så här dekorerade jag med några rosenknoppar och en utstansad swirl.



Hälsningar Gunilla



3 kommentarer: