lördag 16 november 2013

Art Journaling, del 1 av 2




Som rubriken avslöjar kommer jag dela upp detta i 2 inlägg. Idag kommer jag visa början på processen när jag pysslar med art journaling.
Jag har ett flertal böcker hemma som jag använder för art journaling. En del är köpta, en del gamla jag haft liggande och en del jag bundit ihop själv med min BIA.


När jag jobbar med mixed media har jag alltid ett par av dem framme som jag "rengör" mina verktyg med. Stämpelfärg, mister, gessorester överblivna rubons - allt hamnar i någon bok, och på det viset har man alltid någon grund att börja med. Här ovan syns ett par olika stadier av grunder. Vissa mer arbetade än andra.

Här är uppslaget jag valt att arbeta vidare på. Ett ganska rent uppslag, lite avstruken gesso i botten och några olika stämplar. Nere i det högra hörnet har jag testat en mask, men det syns knappt här. Den kommer dock komma fram senare.

Plockar fram en del av det jag tror att jag kommer använda. Stämpeldynor, både Archival ink, som är vattenfast, och Distress ink som istället är vattenlöslig, Akrylfärg, Inka Gold, och en del annat smått och gott.


Ibland skriver jag mycket, ibland lite mindre. Citat hamnar dock ofta på mina sidor, och här har jag börjat bygga upp en del av orden med lite tjockare stickerbokstäver.

Smetar ut gesso för att matta av sidan och för att få en fästyta för mister o.dyl. på mina bokstäver.

Jag har plockat fram några olika mister och sprayar in sidorna på diagonalen. Börjar med mittenpartiet, det gula, och jobbar sedan ihop den med orange och grönt utifrån hörnen. Som vanligt är det bra att låta ett lager torka innan man lägger på nästa.


Här börjar masken nere i hörnet komma fram, och här tänkte jag avbryta idag. Nästa gång kommer jag visa resultatet av detta uppslag och även några andra uppslag jag gjort. På återseende!
Kram, Maria

2 kommentarer:

  1. Oj, det här är alldeles nytt för mig!!! Spännande! Ser såå fram emot fortsättningen!!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har själv aldrig gjort något liknande men det ser jättekul ut. Jag ser också fram emot fortysättningen! :)

    SvaraRadera