onsdag 2 augusti 2017

Kort 3 med distress bakgrund

Här kommer tredje kortet som jag gjort med en av distress bakgrunderna jag visat tidigare. Ni hittar mitt inlägg med test av olika papper och distress oxide stämpeldynor här.


Nya stämpelsetet från 49 and Market invigdes och det blev stämplade stygn bårder runt hela kortet och så Reprints fina smala grattis stämpel igen. Embossad med clear detalj embossingpulver och både bårder och texten är stämplade med distress oxide. Inte bara en infärgningsdyna alltså utan de stämplar perfekt och passar utmärkt att embossa med. 


Bakgrunden jag använde till detta kort var den jag gjorde på gloss paper. Istället för att använda hela som en bakgrund så stansade jag ut trollsländor med en die från Cheery Lynn. Fick ut två stycken och jag gillade mest den som blev tre -färgad så den fick det bli till detta kort. Resten av det infärgade pappret sparar jag nog och stansar ut lite småblommor eller nått.


Jag ville göra ett clean and simple kort och såg framför mig att sätta trollsländan på ett akvarellpapper men tyckte inte den kom riktigt till sin rätt. Därför stansade jag ut en trollslända även i akvarellpappret. Den vita sländan får användas till ett senare projekt eftersom jag bara var ute efter själva siluetten av sländan. Med ett svart papper under får jag till en fin siluett som framhäver alla
detaljer mycket bättre än att bara lägga den på det vita pappret. Vissa dies man köper har även en skugg die för att få till denna effekt och de brukar vara lite större än själva motivet för att få till en ytterkant. Men har man bara en och den är nog detaljerad så kan man göra så här för en minst lika häftig effekt 😁.


Här syns tydligt att trollsländan enbart är fastlimmad i mitten så vingarna har fritt spelrum. Eftersom gloss pappret är behandlat och mycket segare än vanlig cardstock så blir det utstansade genast lite mer tåligt och även lättare att forma. Visst, lägger man nått på kortet plattas dom ut men det är lätt att få tillbaka dom så här och när de väl är uppböjda så hålls de kvar där. Inte lika ömtåliga heller.

Material som är använt:

Hoppas ni blev inspirerade!
Scrapbooking är terapi!


Mikaela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar