söndag 20 november 2016

Reprint julpapper och stämpel

 Julkortstillverkningen är i full gång och ett företag som har både fina julpapper och julstämplar är Reprint. Jag älskar att göra blåa julkort och årets julpapper passade mig därför extra bra.

Kolla bara vad snyggt detta arket är tex. På mitt första kort för idag har jag använt mig av baksidan av detta papper eftersom det är dubbelmönstrat. Alltid bra med dubbelmönstrade papper, om man inte gillar ena sidan så kan andra sidan vara bättre eller så älskar man båda sidorna såsom på detta ark. Ett annat plus är ju att man alltid har ett matchande mönster att använda tillsammans på ett kort.

 
Jag valde att stansa ut några snöflingor från Sizzix och under det mönstrade pappret satte jag fast en bit glitterpapper från setet ni ser ovan. Förpackningen innehåller ett blankt svart papper och ett glittrigt som är jättefint och skimmrande. 

Sen tog jag de utstansade snöflingorna och täckte dom med lim och sen doppade i fint glitter för vem gillar inte lite extra glitter? :) Fäste dom med 3d kuddar och vred dom lite när jag satte fast dom så man skulle se det snygga glittriga svarta pappret under.

Som text på mitt kort använde jag en Reprint stämpel och istället för att stämpla hela texten så valde jag bara den första delen. När man bara vill ha en del av stämpel med så kan man göra på olika sätt. Man kan sätta en tejp eller en postitlapp som mask på det man inte vill ha med innan man färgar in stämpeln, sen ta bort tejpen eller lappen och så stämpla. Eller som jag valde att göra, klippa isär den. Ja det kan kännas läskigt att klippa sönder en stämpel  men ibland får man mer användning av den som i det här fallet. Man kan alltid stämpla hela texten igen även fast det råkar vara i två delar nu.
Så här ser stämpeln ut i sin helhet och den är så snygg tycker jag - jag gillar det distressade utseendet och denna kommer att passa på fler kort denna säsong, när man har lite mer utrymme helt enkelt.

När jag ändå höll på att skära i detta papper blev det ett enkelt kort till.
Istället för att stansa ut God Jul och bara limma det på pappret så har jag även stansat ut i mönsterpappret och sen lagt i den vita utstansningen igen så jag fick ett kort i ett lager. För att inte skarven skulle synas så mycket så skar jag av en smal remsa papper som jag embossat i silver innan jag fäste fast den. Bra ide att använda om man inte får skarven så exakt och det blir en lite för stor glipa nånstans. Mitt första försök med denna teknik och den var allt lite pillig eftersom man får se till att spara alla smådelar inuti bokstäverna eftersom man vill sätta tillbaks dom också igen. Gillade tekniken dock så jag får ta och prova lite fler så man kanske finslipar den lite. Inte att förglömma så har jag även använt mig av lite glitter från en Wink of stella penna över bokstäverna.

Material jag har använt:
Papper: Mönsterpapper Reprint - Blue Stars, Specialpapper Paris Glitter & Gloss
Dies: Sizzix - Paper Snowflakes Mini, Rox Stamps - God Jul Rak
Stämplar: Reprint - Have yourself
Övrigt: Embossingdyna, Silver embossingpulver, Kortpaket - Skinny Cards 10,2x22,9cm, Note Cards 10,2x14cm

Hoppas ni blev inspirerade!
Scrappa lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar