lördag 17 september 2016

Chicken wire embossing del 2

Förra veckan visade jag 2st kort gjorda med en embossingfolder från Marianne Design och idag tänkte jag visa ett annat sätt att använda den på. Den heter Chicken wire.
Som ni ser har jag använt den som en bakgrund istället för en kortstomme som sist. 

Jag började med att "färga" in den sida på embossingfolder där hexagon rutorna står upp på med en Versamarkdyna som är en genomskinlig embossingdyna. Sedan lade jag i ett papper och körde igenom Big Shot maskinen. Direkt efter så hällde jag guld embossingpulver över hela och skakade sedan av. Pulvret fastnade då enbart på rutorna som var stämplat med Versamarkdyna och inte på själva nätet. Värmde med embossingfönen så det smälte fint och då hade jag min bakgrund.

 Stämpeln jag har använt heter Handrwritten Thoughts, designad av Tim Holtz och av märket Stampers Anonymous. Texten är embossad med svart embossingpulver och jag stämplade den på en skylt från Cheery Lynn Designs. Den ingår i ett set med dies som heter Pierced Stacker #3. Samma set är använt till den större ramen jag stansade ut i ett mönsterpapper samt ett svart cardstock men istället sparade hålet jag fick som jag då kunde använda och rama in mitt kort med. Monterade dessa med 3d tape så det blev lite höjd.

 Jag tyckte texten borde matchas med nått som glittrar så det fick bli en utstansad blomma och löv från Cheery Lynn Designs som jag dekorerat med glitter med hjälp av en Clear Wink of Stella penna. Fast blomman är faktiskt två stycken utstansade och ihoplimmade. Jag gillar verkligen denna enkla blomma som också passar som blad under en större blomma eller bara helt för sig själv. Blomman heter Dainty Bows och löven heter Iris Leaves. Både löven och blomman är utstansade i vitt papper och sen har jag färgat in dom med hjälp av mini distress dynor och en blending tool. Jag använde mig av färgerna Tea dye och Forest Moss. Ett bra tips att få det att matcha när man inte har nån cardstock man tycker funkar till det mönsterpapper man använder.

Och till sist fick det bli en liten fjäril i metall och självklart även den med lite glitterskimmer.

Ja och det går faktiskt att använda embossingfolders på fler sätt men det får ni se lite längre fram :).

Hoppas ni blev inspirerade!
Scrappa lugnt!

2 kommentarer: