torsdag 11 augusti 2016

Papperssnören i ny användning.

Idag har jag, GästDT Margareta/MormorMargareta
verkligen fått en utmaning!
Gunilla skickade mig läckra papperssnören
att använda på mina kort.
Knöt en råbandsknop av ett 
på ett tidigare kort
men det måste ju gå att göra något annat!!!
Nån trodde på facebook att jag gjort blommor
men det var inte sant - då...
Men nu!!!



Visst blir det läckert!!?? 
Vill du veta hur jag gjorde??
En liten tutorial kommer här:


Först klippte jag en kort bit,
c:a 5 cm av snöret.
Sen tvinnar jag upp det och delar det i två.


Sen tvinnade jag upp även varje del
genom att vrida den mellan fingrarna
tills jag kunde få tag i en kant (eller helst två)
av den pappersremsa snöret är gjort av.


Så får man dra försiktigt och veckla ut papperet
lite i taget.
Låt ändarna vara tvinnade om du vill göra 
ett blad som här eller ett spetsigt blomblad
som på den vita blomman.
Till den klippte jag lite längre bitar av snöret
och lät blombladen sitta ihop två och två
genom att spara en vriden del i mitten.
Sen limmade jag ihop tre sådana par.
Det gick jättesmidigt med limpistolen.


Jag knöt knutar på brunt delat snöre
som jag klippte av och sen limmade fast
som mitten på blommorna.


Här ser du blommor och blad monterade på ett kort.
Det fina mönsterpapperet är från Fabscrap
och heter Rustic Fishing.
Har stansat hörnen med konkav hörnstans
och monterat ett vitt ritpapper bakom mönsterpapperet.
Kortstommen i turkos cardstock och
några "vimplar" av turkos washitape.
Vänskapsstämpeln är från Reprint.


Som du ser har jag använt 3D tape
när jag monterat de olika papperslagren.


Jag gjorde en matchande insida....


....och baksida, som vanligt.


Ett kuvert blev det också, förstås.


Kortet och kuvertet till sist, som vanligt.


Som bonus visar jag prototypen till en fjäril.
Här har jag, precis som med den röda vallmon,
vecklat ut snöret helt och hållet
i ena änden men låtit det vara lite tvinnat i den andra.
Sen har jag klippt till formen lite
och limmat ihop.
Kroppen är gjord av ett snöre
där jag knutit en knut till huvud
och tvinnat upp snöret ovanför knuten
till antenner.
Satte en röd prick med distresser på vingarna.
Det kanske kan bli nåt.....
Ska bli kul att se om det är fler som blir taggade
 att experimentera med snörena!

Nu är det i alla fall slut för idag från mig!
Få se vad jag hittar på till nästa torsdag ;-)

Kram från mig, "sommarjobbaren" Margareta/MormorMargareta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar