torsdag 21 juli 2016

Nostalgi

Nu är det jag, Margareta/Mormormargareta
som sommargästbloggar här igen.

Idag har jag plockat fram 
en av de underbara 50-talsbilder
som finns i Helihaks gömmor.


De är så fina de här blomsterbilderna!
Minns såna från min barndom
då vi sparade på såna blomsterkort
som vi fick i söndagsskolan när vi fyllt år
eller haft namnsdag.
Här finns det massor att samla på
eller använda till kort!!

Här har jag stansat ut bilden med en die från Sizzix
och monterat den på en grön cardstock
utstansad med en storlek större die ur samma serie.
Sen gjorde jag en pärlram
med hjälp av pearl strips.
De är så praktiska att använda
där de sitter "på tråd" av lim.


Så här blev kortet.
Kortbas av ljusgrön cardstock.
Sen tog jag beige cardstock och embossade den
med en folder från Sizzix.
Jag färgade först in det upphöjda mönstret i foldern
försiktigt med en Distressdyna Bruched Corduroy.
Det ger alltså lite färg åt det nedsänkta mönstret.


Klippte ut fjärilar ur Pion Designs papper,
liknande finns här.
Jag har glittrat dem med Wink of Stella clear.
Dekorerade med ett så fint band.


Lyckades faktiskt få med lite glitter på fotot.
Det hör inte till vanligheterna ;-)


Som vanligt har jag monterat de olika lagren
med 3D-tejp för att få mer "struktur" på kortet.
Har också böjt fjärilsvingarna
med hjälp av mitt virknålsskaft.
Fäster fjärilen bara med lim under kroppen.
Då behövs ett verkligt starkt lim


Insidan går i samma stil
fast med lite svagare färg i mönstret
och utan band men med
fjärilar som på framsidan.
Stansade ut en liten kant med en kantstans
och satte nedtill.
Stansade ut en skrivruta med samma die
som bilden och ramen på framsidan
och stämplade ett Grattis med en Reprintstämpel.
Några bruna halvpärlor fick avsluta.


Det vore ju inte jag,
om jag inte hade gjort ett kuvert till kortet ;-)
Jag har använt andra sidan av det papper
jag klippte ut fjärilarna ur.


Kortets baksida fick också 
en utstansad dekor av samma papper
och min namnetikett.


Det var ett roligt kort att göra
och det väckte så många minnen!!
Hoppas du också hittar några favoriter
bland Helihaks unika vackra bilder!

Tackar för mig idag med kort och kuvert.
Nästa torsdag har du mig här igen!
Ha det gott tills dess!

GästDT Margareta/Mormormargareta

2 kommentarer:

  1. Så fint kort med kuvert! Kram Rosa

    SvaraRadera
  2. Det kortet tillsammans med det ännu nyare alstret (tavlan med féen) är så vackra.

    SvaraRadera