måndag 7 september 2015

Barnvagn

Hejsan

Idag ska jag blogga en barnvagn. Jag kommer ge en beskrivning men inte några mått eftersom man själv väljer storleken man vill ha. Här är det du kommer behöva: En stor cirkel, en bred remsa, 4 små cirklar, ett antal smala remsor, 2 brads och valfria dekorationer. Ungefär som på bilden (man kommer dock behöva mer än 2 smala remsor).



Man börjar med att dela den stora cirkeln på mitten, detta ska bli vagnens sidor.




Efter det bestämmer man vagnen bredd. Lägg på lite extra för att ha något att fästa i. Biga så långt in från kanten som din "fästkant" är. Jag brukar ha ungefär 1/2". Klipp flikar ner till den bigade kanten och vik dem. Längden på denna remsa är halva cirkelns omkrets.




Fäst flikarna på insidan av var sin cirkelhalva.




Fäst sedan de små cirklarna som hjul i nederkant. Eftersom hela vagnen vilar på hjulen kan det vara bra att använda något tjockare material som kartong eller dylikt.



 Sen är det de smala remsorna kvar. Man kan använda mönstersax eller kantstans eller ha helt raka remsor om man vill det. På denna bilden har jag använd mönstersax men på den rosa vagnen nedan har jag använt en kantstans. Man bygger upp med remsorna tills man får sin sufflett. Eftersom det blir tjockare och tjockare kan det vara bra om de yttre remsorna är något längre. Jag använde en brad för att fästa mina remsor.






Efter det dekorerar man enligt tycke och smak. På denna bild kan man se en cirkel på insidan av suffletten. Jag satte den där för att dölja brads och samtidigt hålla uppe suffletten, då remsorna ibland ville glida ihop.


Hoppas ni vill prova på detta.
Kram
Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar