fredag 13 mars 2015

Stansning i glitterfolien

Stansning i glitterfilmen!
Hejsan alla tänkte lite snabbt visa er en liten tutorial på att stansa ut i glitterfilmen som Helihak säljer just nu.....jag upptäckte att den kunde vara aningen svår att stansa ut i med vissa dies så jag satte mig å funderade en liten stund å kom sen på att pga att den är som en tunn vinyl så är den aningen töjbar å troligast därför den inte vill skara igenom riktigt som man vill.
Men så kom jag på att ett om man använder vanlig cardstock eller annat papper man stansar i så var de super enkelt att stansa ut i den.

Så jag valde ut några olika cherry lynn dies å några Sizzix dies som vr snirkliga å hade många små bitar som måste stansas ut å satte igång.

Dessa dies valde jag ut dom lila är cherry lynn å dom andra är sizzix
1. Dies
2. Stansmaskin
3. Plattorna 
4. Glitterfilmen och vitt cardstock


Här ser ni först där jag använt bara glitterfilmen utan cardstock


Satte dit sista plattan å vevade igenom maskinen vevade till å med igenom 2 ggr men ville ändå inte gå igenom


Som ni ser här så man ser vad jag har stansat ut


Men som ni ser här så vill de inte riktigt skära igenom riktigt när man försöker peta ut den.


Så då började jag om men mot bottenplattan la jag först cardstock sen glitterfilmen sen diesen å sist översta plattan å så sen vevade jag igenom allt.


som ni se så fick jag lös alla bitarna nu utskurna så då satte jag mig å petade bort allt överflöd från alla delarna.


Här sen ni hur de blev när allt överflöd pillats ut


Här ser ni hur bra de blev med bara ett papper i botten för då är de lätt att se att de stansat igenom ordentligt de är bara vända på allt  se att man ser att de skurit igenom så är de bara rensa å sen har man en otroligt vacker glittrande fjäril eller gren eller snirklig swirl.


Sen gjorde jag samma test med sizzix diesen med plattan, glitterfilmen å översta plattan å körde igenom.





Den skar bättre igenom med sizzix egna dies men inte riktigt så bra som jag ville nån liten bit satt mer än jag ville.


Så då gjorde jag samma sak med dessa satte en bir vit cardstock under å körde igenom de i maskinen.


Genast vart resultatet mycke bättre så smidigt å enkelt att bara peta lös allt överskott.


Å sen har man en underbart glittrande uggla, fjäril och älva samtidigt får man en vit utstansad eller vilken färg man än väljer på papperet så man slår som två flugor i en smäll å får två utstansade på varje man stansar ut som man kan spara å använda till nåt annat projekt eller om man vill kan man limma fast den vita på baksidan av glitterfilmen så får man lite mer stadga på den å kan fästa på sina projekt.

Hopas detta underlättar lite för er när ni ska använda glitterfilmen för den är helt underbar att använda å resultatet av de man stansat ut blir magiskt.

Använde den själv igår på två små askar jag altrade helt underbart material att jobba med så här blev dom.....använde bladrankor å miniswirlen



På återseende KRAM LAILA








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar