söndag 8 februari 2015

UTEE dekorationer och smycken

Hejsan

I helgen har det varit lite kladdigt här hos mig men ack så roligt :-) Jag börjar med att stansa ut de former jag vill ha i kartong. Om man har färdiga former i chipboard fungerar detta givetvis utmärkt det också. Jag grundar med svart gesso. Efter detta lägger jag två lager svart UTEE, jag visar även röd UTEE. Denna teknik fungerar inte med clear UTEE. Men om clear är det man har så kan man ändå göra fina dekorationer av det med liknande metoder. Här har Mirre en beskrivning på detta:
http://helihakblogg.blogspot.se/2014/05/dekorationer-gjorda-med-perfect-pearl.html


Efter UTEE:n har svalnat stämplar jag hela ytan med min embossning dyna och penslar sedan på perfect pearl eller annat liknande pulver.


När man har gjort detta väljer man ut en stämpel som helst täcker hela din dekoration men det går stämpla i steg om man är försiktig. Stämpeln täcker man med den färg man vill ha, gärna en metallic eller annan skimrande färg. Värm hela dekorationen så UTEEn bli mjuk igen och stämpla sedan över dekorationen.


Man kan sedan arbeta vidare om man vill. Den understa blomman limmade jag på lite klockkugghjul och lade på ett lager glossy accent. Så här blev den.


Mina andra har jag redan gjort "alster" av. Blommorna med hål blev smycken och ramen använde jag på en tag.





Hjärtat på tagen har jag gjort på frihand med smältlim och sedan färglagt med röd akrylfärg. Texten är också smältlim men där har jag använt mig av alfabetsformar. Fjärilen på den gyllene buren är embossad på plast, något jag beskrivit i tidigare inlägg.

Hoppas ni blir inspirerade till att kladda lite ni också, det är så roligt.
Kram
Linda




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar