tisdag 16 december 2014

Snabba, enkla "sista-minuten-julkort"

Idag är det jag, DT Margareta/Mormormargareta
som tipsar här i Helihakbloggen.
 
Det är ju sista dagen att posta julkorten med julmärken.
Trots att jag gjort ett julkort i veckan hela året 2014
och sen spurtat lite på slutet,
fattades det några kort för mig.
Kanske gör det så för dig med?
Lugn, bara lugn - det går att skicka
med vanligt frimärke,
säkert hela veckan!!
Här kommer lite idéer till snabba, enkla kort
att fixa i sista minuten:
 
 
Jag kikade i högen med gamla sparade julkort
som jag fått tidigare år.
(Brukar spara sådana som har fina/roliga bilder.)
Stansade ut den här härligt upprymda tomten med en spellis
och satte en röd utstansad cirkel med hjärtan bakom.
Lite blommor, gulmetallpärlhattar och blad,
samt Liquid Pearl-prickar fick avsluta.

 
Insidans skrivruta stansad i ritpapper
med samma spellbinderdie som jag använde
till framsidan och en God Jul-stämpel.

 
Jag gjorde förstås ett matchande kuvert till.
Med min Ultimat Pro går det på ett par minuter!

 
Här har jag hittat en ren på ett papper i spillpapperslådan.
Den fick bli motiv på mittenvimpeln.
Att klippa vimplar så här av spillpappersremsor
är ett enkelt sätt att fixa ett kort snabbt,
tycker jag.
Ett par utstansade snöflingor och rhinestones
(gillar särskilt de som sitter på rad längst ner under renen)

 
Insidan med en textstämpel
som passade så bra i färg med granpapperet.

 
Även det här kortet fick ett kuvert
av det pyjamasrandiga papperet, som också fick bli bas för
den fina God Jul-stämpeln.
 
 
Även här har jag stansat ut motivet
ur ett sparat julkort.
Som ni ser använder jag flitigt
"stjärtstansen", min favorit, på flera av korten.

 
Insidan fick God Jul-stämpel i guld.

 
Det blev kuvert här också.

 
Här har jag använt hålet
efter den utstansade scalloped cirkeln
på kortet ovan.
Jag passade alltså på att stansa den i en kortstomme,
som jag kunde använda till detta kort.
Sen stansade jag ut ett runt hål
i ett vanligt ritpapper och klistrade fast
med dubbelhäftande tejp på insidan av framsidan.
Det är det som ger den vita kanten runt motivet.
Halvpärlor fick avsluta framsidan.
 
 
 
Så här ser det ut när man öppnar kortet.
Mönsterpapperet och och de fina utstansade
ljusen syntes ju genom hålet.
Vitt ritpapper bakom mönsterpapperet,
"stjärtstans" i hörnen och på den smala skrivrensan,
som ju göms när kortet är "stängt".
 
Hoppas att du fått några tips för att göra dina sista julkort!
 Passa på att önska dig en Ultimat Pro av tomten!
Om Gunilla på Helihak får beställningen nu
hinner den fram till julafton!
Efter nyår kommer det massor av nya produkter i webshoppen
så då får du chans till massor av ny inspiration!
 
Helihak
 
 
Önskar dig nu en riktigt GOD och FRIDFULL JUL!
(....och tänk att jag fick chansen att visa ett nyårskort
i år också, som DT i Helihakbloggen,
dan före nyårsafton!)
 
Välkommen åter!
 

1 kommentar: