söndag 14 december 2014

Ljuslykta

Hejsan

Det är mörkare tider ute nu och då vill man ju ha mycket ljus. Idag tänkte jag visa en liten ljuslykta som jag gjort.



Jag har använt mig av en muffinsform i silikon och lösa ljuskoppar för värmeljus/teljus.

Jag har fyllt upp nästan ända upp med gips och sedan satt i ljuskopparna. Kopparna behöver tryck för att stanna nere. Jag lade ett nonstick underlägg med en tung bok på. Så fort gipset börjat stelna kan man ta bort bok och underlägg. Jag hade även ett underlägg under formen för att skydda mot spill.

När gipset sedan hårdnat så plockar man ut sina lyktor ur formen.



Kanten som blir runtom om det runnit över lite kan man oftast bryta av lite försiktigt och det som kommit i ljuskoppen lossnar lätt. Efter det jämnar jag till dem med lite sandpapper. Sedan plockar jag fram servetter och decoupagelim. Kanten ovanpå har jag prytt med glitter som blir förlåtande om det skulle bli någon liten ojämnhet eller skavank i gipset. Jag penslade med decoupage lim och strödde på glitter. När limmet stelnade sprayade jag ett lager med fixativ innan jag tog ett lager till med decoupage limmet. Som fötter delade jag möbeltassar på mitten och satte fyra halvor.


Hoppas det är något ni vill testa själva.
Kramar Linda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar