lördag 15 mars 2014

Rostig mobil

I dag vill jag visa en lite steampunk inspirerad "rostig" mobil, där själva stommen är gjord av en gammal tejp rulle.

Jag började med att stansa ut kugghjulen ur kartongbladet, som för övrigt kom med som ett mellanlägg i ett brev (alltid kul med återvinning). Har sett att man kan köpa färdig "rost" färg, men jag ville prova och se om man kunde få till ett rostigt utseende på annat sätt.Valde att använda akrylfärg eftersom det är så lättarbetat.

Så här blev kugghjulen efter att jag "duttat" på färgen (en i taget)  i olika omgångar med hjälp av en svamp. Färgerna jag använde var svart, burnt umber och burnt sienna.

Stommen målade jag på samma sätt som kugghjulen. Kedjan som jag hade var silverfärgad och passade inte så bra, så den spraymålade jag med lackfärg. Fiske lina kan man använda till mycket och här kom den till nytta när jag satte i hop mina kugghjul.


Både jag och mobilen kommer i helgen befinna oss på Stockholm Scrap and Pearl Event, så vem vet, vi kanske syns....
Ha det gott!
Kramar Mirre

2 kommentarer:

  1. Åh så synd att jag inte får se din fina mobil på mässan!! (Och dig själv också förstås!! ;-). ) jättefint ser det ut!!
    Du skulle se det fotoprojekt min man håller på med - han fotograferar rost i närbild. Massor med spännande färger och mönster, visar det sig.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Synd att du inte kunde vara med i helgen men jag hoppas vi får tillfälle att träffas någon gång. Är jättenyfiken på din makes bilder för jag kan tänka mig att han har fångat underbara färger...

      Radera