onsdag 5 februari 2014

Lek med Masker och Distresser och hur jag förvarar dom!

Ja idag blir det lite lek och förvaring med
maskeroch distresser
här har jag ett 8x8 Album där jag förvarar maskerna
6x6 blir för smått, det är svårt att pilla ner dom då!

Jag tänkte först göra ett nytt omslag men
tyckte sen att den ser bra ut ändå, lite färggrann är den och
jag satte i förlängningsskruvar och satte i fler plastfickor



Albumet har ett plasthölje runtom och det är bra när
man har kladdiga fingrar!
men jag fick klippa upp plasten i ryggen när jag satte i fler
plastfickor och då klippte jag till en bit av en vanlig plastficka
och tejpade över ryggen för att det skulle bli hållbart





Sen har jag klippt till svarta tunna papper så det inte ska bli för
tjockt i pärmen, först hade jag dom i original plastfickorna
men sen gjorde jag så här, det går lättare att plocka ut dom



Jag får plats med många mallar/stenciler i det här albumet
och den är lätt och smidig att ta med sej

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Här har jag en älsklingsväska jag har fyndat på loppis
en rejäl och robust liten resväska och den är hållbar
och tål både stötar och törnar!
jag har nyckel till den och den låser jag när jag ska iväg
på träffar för att gardera mej om att den inte ska öppnas
när jag går med den!



Här har jag alla Distressdynorna och jag har satt pappskivor
emellan dom för då är dom lätt att ta ur utan att dom
hakar i varann som är väldigt bökigt när dom gör det men har man så
här så är det superenkelt att fiska upp en dyna
men man får tänka på att det krävs mer utrymme när man har
så jämfört med att ha dom ihakade i varann!



Här är hålet när jag har tagit upp en dyna, jag har ju numrerat mina dynor
men jag ska ta bort dymobanden sen och sätta dit färglappar istället
med namn och nr när den dagen med tid infinner sej!!


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ja det var lite om förvaringarna
Nu blir det lite lek med distresserna
och maskerna, jag börjar med att stansa ut en cirkel
med en cirkelstans och tar en 2 way glue en bred lim penna
och har på en liten fläck lim och jag sätter inte fast den på en gång
medans den är blå för då fastnar den permanent utan
jag låter limmet torka tills det blir genomskinligt för då blir
den som en postitlapp så den går att ta bort sen



Här har jag först dragit med den gula dynan lite grann och inte
över hela pappret och sen satte jag dit cirkeln


Här är limmet jag har använt och det är så bra när man kan använda
det som postitlappar också!

Sen tog jag den här masken och la ovanpå och tejpade
fast den så den ligger still


Och så tar jag ink blending tolen och färgar in
över hela masken, man får dutta många gånger för att
det ska bli bra med färg på


Sen tar jag bort den och sätter över en annan och gör samma sak
med en annan färg och duttar många gånger överallt


Då ser ni resultatet här och jag har fortfarande cirkeln
kvar på bilden men den ska plockas bort innan man stämplar


Här har jag börjat stämplat lite siluettblommor


Här har jag stämplat klart och det ser ut så här
och det är ju en lite rolig bakgrundseffekt med
färgerna och mönstrena från masken!
När jag stämplar blommorna så tänker jag på att jag inte
ska stämpla för mycket nere i högra hörnet för
där ska jag ha textstämpeln!


Jag har många framlits Sizzix Framelits dieser och jag bara älskar dom
för man vet exakt var skäret blir så det är lätt att
stämpla en text först och sen passa in diesen och tejpa lite så den
sitter kvar och jag har gjort många såna här små
etiketter med olika texter och dom förvarar jag i ett häfte för visitkort
då är det bara att plocka fram en lämplig när man behöver!


Här ser man att skäret blir exakt vid insidan på diesen till skillnad
från Spellbinders där skäret är mitt på metallramen!



Jag skär till en svart ram som jag sätter under bilden så
det blir en svart kant runt motivet, och jag använder min toppen fina
Fiskars skärlinjal och jag gillar den för det är en metalltråd
i linjalen så man ser exakt var skäret blir!
och den skär rakt och fint!!

Här ser man tråden!

Här har jag klistrat fast bilden och ramen på en
Cardstock kortstomme och jag fäster text etiketten
med 3-D kuddar och chalkar kanten svart, jag försöker dra
stämpeldynan så det blir lite smårandigt runt kanten på texten!


Ja och så här blev kortet!
Lite roliga färgeffekter och inte så svårt att göra heller!


Det var allt för mej idag och hoppas ni får inspirationen
att testa själv och nappa på förvaringarna!
Kram Eva

6 kommentarer:

  1. Så fin den tavlan blev! Såå läcker!
    Bra förvaring har du också till alla dina distressdynor - jag har så få att de skulle skramla rätt bra i din fina väska!
    Lycka på resan imorgon!
    Kram på dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margareta =) jag älskar den väskan och då har du med dristresser
      som jag har med washitejp,,,, det skramlar EN sån i min låda =)
      Vi får försöka ta en gemensam träff igen =)
      Kram

      Radera
  2. Ouuu....helt underbart och jag bli så glad att se när du skapar motiv med natur igen. Det är du verkligen bäst på !!! Love it

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå tack vad glad jag blir =) och det är ju så roligt ))))

      Kram

      Radera
  3. så härligt kort, tack för alla braiga tips.

    Kram Johanna.

    SvaraRadera
  4. Så fint kort....och så många bra tips!!
    Kram Inga

    SvaraRadera