tisdag 4 februari 2014

Julkort året om och falskt lacksigill!

Hej på er allesammans!
Jag brukar alltid börja med julkorten i sista stund trots att jag varje år säger till mig själv att jag ska börja med dem tidigare nästa år. Sen när nästa år har kommit och hösten närmar sig så tänker jag alltid att det är ju så lång tid kvar till jul, jag hinner. Tänk att man aldrig lär sig! :)
Nu tänkte jag i alla fall chockera mig själv med att visa årets första julkort. Jag måste ju erkänna att det känns lite konstigt att redan ha ett kort klart så långt innan. Nu ska jag bara hitta ett bra ställe att förvara det på så att jag inte glömmer bort det. Det skulle ju vara så typiskt mig isåfall, haha!

Förutom att visa årets första julkort så tänkte jag berätta hur jag gör mina falska lacksigill (som du kan se i nedre högra hörnet).


Du behöver:
Fimolera
Sigillstämpel
Lack
Ev. ett par droppar vatten och diskmedel på en wettexduk.

Knåda leran en liten stund så att den mjukas upp lite. Rulla x antal små kulor och tryck din sigillstämpel lagom hårt mot leran. Blir "ramen" runtom för tjock så är lerkulan för stor och tvärtom, men det är ju självklart en smaksak. Tänk bara på att inte pressa stämpeln för hårt så att sigillet blir för tunt. Om leran spricker runtomkring så gör det ingenting, det ser bara mer verklighetstroget ut. Härda sigillen i ugn efter anvisningar på fimopaketet.
Tips! Om sigillstämpeln har snirklig text eller ett finare mönster så är det lätt att leran fastnar i sigillet. Därför kan du, innan du pressar stämpeln mot lerkulan, trycka stämpeln mot en wettexduk med ett par droppar vatten och diskmedel, då lossnar sigillet lättare.

När sigillen svalnat lackar du dem så att de får en glansig yta. När de torkat är de klara att användas.
Fimo finns i många roliga färger men annars går det utmärkt att använda tex akrylfärg efter det att sigillet härdats i ugnen.
Material använt:
Digital stämpel från Rick St. Dennis, ProMarkersmönstrat papper från Basic Grey, ramdie från LifeStyle Crafts, hörndie från QK, "hjärtan på tråd"-die samt snöflingedie från Memory Box. Frantage - Shabby White, DecoArt Snow Writer, Velvet Glitter från YouDo.


Det var allt från mig den här gången, må så gott!
Hälsningar Åsa/Dolores

*It's not what you look at that matters, it's what you see.*

2 kommentarer:

  1. Jättefint kort och bra idé med sigillen, det är ju så lätt att ÄKTA sigill spricker
    sönder i posthanteringen och det är ju trist, men då var det här en kanon bra idé!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt julkort, tack för tipset.

    Kram Johanna.

    SvaraRadera