tisdag 19 november 2013

Att göra nåt alldeles nytt - en utmaning

Idag är det jag, DT Margareta/MormorMargareta
som bloggar i Helihakbloggen.
Hittade en spännande "blomma"
från Sissix hos Helihak.

Nåt sånt hade jag aldrig provat på
så jag såg det som en utmaning.
Valde att göra en ask och dekorera den med min blomma.

Det var en rolig blomma att göra, så det är inte min sista!!
Om du vill se hur jag gjorde, finns en tutorial här under.
(Papperet, pärlswirlen och spetsen är ur mina gömmor
men liknande finns hos Helihak.)
Kommentarer gillar vi, så lämna gärna en rad innan du går!
Om du inte vill kolla tutorialen
kan du scrolla förbi till kommentarsfältet ;o)

Tutorial:

(Tyvärr har det varit en riktig gråvädersdag idag
så fotandet var inte lätt.
Jag ber om ursäkt för en del dåliga bilder.)
 

Det här är vad jag hittade i paketet.


Så här såg det ut när jag stansat ut
önskat antal delar.
Sen skulle jag "bygga ihop" blomman.


Jag började med att med en virknål
mjuka upp "botten" på ståndarcirkeln.
Jag hade ett mjukt underlägg under. 


Jag böjde upp ståndarna och böjde dem utåt över min virknål.


Jag gjorde likadant med den lilla gula "pistillblomman".
Sen satte jag en liten droppe 3D Clear Gloss
på varje spets.


Satte ihop allt med lite lim och en brad.


En stor droppe 3D-lack på braden också.
(Hittar den inte i webbutiken just nu
men kontakta Gunilla, så hjälper hon dig!)

Sen över till själva blombladen:


Jag färgade in basen på blombladen med svart färg
från en stämpeldyna med en liten "fingertuta".
Ett papper skyddar underlägget.


Sen "ådrade" jag blombladen med ett verktyg
(falsben går också bra)
mot samma mjuka underlägg
som jag använde ovan.


Jag formade dem också med hjälp av min virknål.


Vek och formade också bladen,


Här har jag limmat fast blombladen på foderbladet
(som inte syns här).
Ett skyddspapper under så blomman inte fastnar
på underlägget.
  

 
Här är blommans baksida.

Sen limmade jag fast ståndare och pistiller,
och monterade vallmon och bladen på min ask.
Färdig blomma på sin plats.
Lycka till att göra din egen vallmoblomma!
Vi ses här igen om två 14 dagar!
Margareta/Mormormargareta 









4 kommentarer: