tisdag 15 oktober 2013

Pringlesrör blir förvaring!

Hej igen allesammans!

Jag är en riktig kaffemoster och idag ska jag visa hur jag gjort en förvaring av ett Pringlesrör till de "kaffepuckar" som jag använder i min kaffemaskin.


Jag har använt mig av:
Zebrapapper, dubbelhäftande tejp, lim, lack, band, en träknapp, svart penna (i mitt fall en svart ProMarker) och ett tomt rör Pringles.


Jag börjar med att skära ut en 3,5 cm bred skåra längs med hela röret. Då det är lite svårt att använda sig av linjal på ett runt föremål så klipper jag ut en pappersremsa som är 3,5 cm bred och lika lång som röret. Sedan använder jag remsan som mall och ritar direkt på röret var jag ska skära ut.


När jag skurit ut mittenremsan så skär jag ut i botten av röret där man ska dra fram själva kaffepucken. Hålet är 2 cm från rörets botten och sedan 3 cm åt var sida om mittenremsan. Bottenhålet är alltså 2 cm x 9,5 cm (3,5 + 3 + 3).

Jag tar min svarta penna (som matchar pappret) och målar ovansidan av bottnen och en liten bit upp på insidan. Därefter klär jag in hela röret i zebrapappret och kantar med vanligt vitt bommullsband som jag viker in över kanterna. (Det går bra att använda dubbelhäftande tejp på utsidan av röret men på insidan behövs det lim eftersom det är folierat där och tejpen släpper). När jag klätt röret så lackar jag allting med ett matt lack, även kantbandet.


Jag klär även in locket (på insidan också) i papper och kantband och lackar det. Piffar upp med två olika sorters band och en träknapp som jag målat svart.


Nu är det klart!

Hoppas att jag inspirerat er.
Hälsningar
Åsa.
* I do not fail - I succeed in finding out what does not work. *

5 kommentarer:

  1. Snyggt, vilken kul grej, har sett och även altrat pringlesrör själv men aldrig den här varianten.

    SvaraRadera
  2. Vilken toppenide det var snyggt och läckert =)

    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. så läcker, perfekt till kapselkaffe.

    Kram Johanna.

    SvaraRadera
  4. Jamen jag visste du skulle komma med en ny strålande och inspirerande idé.

    Loussan Lou ♥

    SvaraRadera