torsdag 26 januari 2017

Distress Caryons

Hej! 
Idag är det min bloggdag.
 Jag har under några veckor framöver tänkt visa er olika metoder som man kan göra läckra bakgrunder med Distress Crayon ( dessa finns inte i webshopen än men maila Helihak så fixar de din beställning).


Detta är de tre paket som jag har. Dessa kan man använda i hop med vatten, dessutom är det samma färger som alla andra distress produkter. Första gången jag provade dom så tyckte jag dom var jättedåliga. Men kom på iden att titta på You Tube för att få lite input.

Så idag ska jag visa er två olika tekniker:

Den första gjorde jag på detta viset, började med att stansa ut Tags av Tim Holtz Thinlits.
Sedan valde jag ut färgerna jag ville använda till första tagen.


Här valde jag ut röda och lila toner, tanken är att detta ska bli ett alla hjärtans dag när det är klart.
Jag har målat med alla färgerna ganska ordentlig och sedan tog jag en våtservett och med cirklande rörelser smetade jag ut färgen, där jag tyckte att det blev för ljust la jag på mer färg och smetade igen.


För att få en djupare look så la jag till en brunton och smetad ut den med våtservetten.
Så här blev tagen när den var klar.


Den andra tagen valde jag ut en stencil med fjärilar. Här använde jag den vita färgpennan. Målade i stencilen och gnuggade ut färgen ordentligt med ett finger. Sedan lät jag den torka ordentligt. Det fantastiska med dessa pennor är att dom reagerar med vatten när dom inte torkat. När färgen torkat så blir den vattenfast. 


På den här tagen valde jag lila, blå, röd och lite gult på kanterna. Jag målade med kritorna över mina fjärilar. Sedan använde jag en våtservett igen och med cirklande rörelser så smetade jag ut färgen. Det som händer då är att fjärilen kommer fram eftersom kritorna inte fastnar där. Tänk på att byta till en ren plats på våtservetten när du byter färg annars kan dom olika färgerna blandas ihop mycket ( om man nu inte vill att dom ska göra det) Jag gnuggade lite extra där jag visste att den vita kritan var, för att få fram det vita extra mycket.


Här ser du fjärilarna i närbild, tycker att detta var en häftig variant till bakgrund.


Nästa vecka kommer jag att visa fler tekniker för snygga bakgrunder.

Hoppas du fått inspiration där ute i cyberrymden!

Kram


Carina Pettersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar