torsdag 12 november 2015

Julsask med tutorial!

Hej!
Idag är det min tur att blogga igen, och jag tänkte bjuda på en ask med tutorial.
Måtten som jag visar idag är mina egna men de går att ändra hur man vill beroende på vilken storlek på asken man vill ha.
Vi börjar med en bild på mallen:
Jag började med att skära till längden och bredden på ett CS, Sedan bigade jag och klippte de kanter som är visat på mallen och resultatet blev så här:
Sedan valde jag en dies med oval form för fönstret i locket, här kan man välja att ha locket helt täckt eller vilken form man själv vill ha. Har man inga dies men ändå vill ha ett fönster så är det bara att göra en kvadrat och skära ut den för hand.
Jag sparar den ovala biten till dekoration inne i asken.
Efter det så klippte jag bort en liten bit från sidorna på de små flikarna för att de ska passa bättre i asken när man sätter i hop den. Här har jag även tejpat fliken på den strukturerade sidan som är "rätsidan" för mig.
När man har satt ihop flikarna med långsidorna ser det ut så här:
och så här:
Efter det stansade jag ut en oval i OH film som är större storlek än fönstres på askens lock, och körde den i en embossingfolder. Om man inte har OH film kan man köpa gelatinblad från affären. Det är jättefint mönster på dem, men man får vara försiktig för dom är sköra.
Sedan klippte jag ut pappersremsor som är 1,5 cm och pappret jag valde kommer från Reprints julserie. Delen som ska sitta på locket skar jag ut ovalen för hand efter att ha ritat på utsidan av den dies jag använde till fönstret för då får man en storlek som passar fint för locket. Det pappret skar jag ut i 8,5 x8,5 cm innan jag skar ut ovalen. Efter det  är det bara att gå lös med dekorationer och jag har använt Tim Holtz Poinsietta och Holiday greens. Sedan dekorerade jag med ganska stora rhinestones och stämplade God Jul.
Här har du fler exempel på askar som jag har gjort:
Hoppas ni fått lite inspiration därute i cyberrymden!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar