måndag 2 november 2015

Julalbum

Julalbum!
Hejsan alla idag är de jag Laila Gustafsson som bloggar för helihak å tänkte visa ett litet julalbum som jag gjort.
Jag skriver alla måtten längst ner i inlägget så ni kan prova göra detta själv hemma om ni vill.
Detta album kommer finnas i helihaks butik att kolla i om ni vill under julskyltningen.

Jag började med att skära ut i chipboards dom tre delarna jag behövde, sen skar jag ut i cardstock dom delar till utsidan av pärmen som jag sen limmade fast.
Att tänka på när man sätter ihop albumet är att ha ett mellanrum på tjockleken två chipboards så man kan stänga albumet.

Så här blev de när de var klätt å stängningen med band är satt på plats.
Sen klippte jag till bitarna av cardstock som ska bli sidorna i albumet å bigade dom alla innan jag satte ihop dom å klistrade in dom i albumet.

Så här ser de ut när sidorna sitter på plats.

Sen klädde jag framsidan med mönsterpapper, stämplade lite snöflingor å satte lite bling på dom efter innerkanten å sen stansade jag ut ordet god jul å två granar å klistrade fast dom på pärmen.

På pärmens rygg hängde jag dit en ängel som jag satte fast genom att stansa hål å sätta dit en öljett, sen stämplade jag dit en liten jultext på cardstock som jag sen klistrade dit.

På baksidan nöjde jag mig med att stämpla dit lite snöflingor å satte lite bling i dom å mellan dom.

Så här ser de ut invändigt när alla sidorna är klädda å jag satt dit lite fickor med tags inuti.

Sida 1 å 2 i albumet med en liten sidficka på sida 1 å en avlång ficka på sida två som jag stansat ut ett lite mönster i å satte dit lite tags.

Sida 3 å 4 gjorde jag oxå fickor på med lite tags där man kan skriva små hälsningar på om man vill eller låta gäster göra de som besöker en under julen.

Sida 5 å 6 lämnade jag helt utan fickor med tanke att man kanske vill sätta in lite julkort i de som minne av julen.

Sida 7 å 8 Där satte jag en fin bild på sida 7 å på sida 8 stämplade jag en jultext å sen stack jag in två små tags att skriva på.

Sida 9 å 10 Där satte jag sidfickor som jag dekorerade med lite bling å lite utstansade GOD JUL ord å några tags att skriva på.

Sida 11 å 12 Där lämnde jag sidan elva tom till kort å sidan 12 klippte jag en remsa som jag kantstansade å sen fäste upptill å nertill så man kan sticka in tags eller kort om man vill.

Sida 13 å 14 Där gjorde jag en liten ficka av handgjorda papper å satte ett band som stängning å längst ner på bandet hängde jag fast två super söta charms som är små kottar å sidan 14 lämnade jag till foton.

Sida 15 å 16 Där satte jag två utstansade blommor å lite bling tillsammans med en liten julbild å sidan 16 lämnade jag till foton.

Sidan 17 å 18 dom sista sidorna där lämnade jag sidan 17 blank till foton å sidan 18 gjorde jag en sidficka som jag stämplade en ängel på å fyllde i med Wink of stella å sen stansade jag ut en liten mönsterkant å stack ner en tag.

Så detta var mitt lilla julalbum som jag formligen älskade att göra hoppas ni vill prova oxå.

Här kommer alla måtten jag använt mig av å vad dom är till.
Chipboard 7x5 1/2 inch 2 st pärmens sidor.
Chipboard 7 x 2 3/4 inch 1 st pärmens rygg.
Cardstock 8 x 5 1/4 inch 1 st till att klä pärmens rygg.
Cardstock 8 x 6 3/4 inch 2 st pärmens utsidor.
Cardstock 7 x 7 3/4 inch 2 st till pärmens insidor.

Stack-the-deck sidorna i albumet cardstock
A. 6 5/8 x 12 inch
B. 6 5/8 x 11 1/2 inch
C. 6 5/8 x 10 7/8 inch
D. 6 5/8 x 10 3/8 inch
Sen bigar ni alla sidorna vid 5 inch från varje kortsida.
Kolla på bilden i inlägget hur jag satt sidorna på pärmens ryggs insida.

Mönsterpapper 6 7/8 x 2 5/8 inch till pärmens rygg.
Mönsterpapper 6 7/8 x 4 1/4 inch 2 st till pärmens utsida.
Mönsterpapper 6 3/4 x 5 3/8 inch 2 st till pärmensinsidor.
Mönsterpapper 6 2/4 x 4 7/8 inch 16 st till alla sidorna i albumet.

Ha så skoj så Kramar Laila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar