söndag 22 mars 2015

Falskt kakel

Hejsan

Idag blir det lite bakgrund. Jag ska visa en teknik jag sett som kallas faux tile eller falskt kakel. Jag har sett flera sätt att göra denna. Jag ska dock bara visa en teknik idag. Det är lite pilligt men ger ett fint resultat. Jag börjar med att biga ett vitt papper vid varje tum.


Efter detta stämplar jag och försök att inte trycka för hårt för man vill helst inte att motivet ska gå ner i bigen. Jag lyckades inte med clearstamps.


Efter detta så stämplar man hela ytan med embossingdyna och häller på pulver. Använd en blender penna för att ta bort det pulver som lagt sig i bigningarna. Dra pennan i bigningarna och ta bort pulvret.


Smält sedan pulvret. Man kan behöva upprepa denna procedur ytterligare 1-2 gånger får att få "plattorna" täckta.



Efter detta har jag bara använt ett band och monterat på kortbas. Om man redan nu vet vad man ska använda kortet till kan man lägga till någon fras eller hälsning.



Hoppas ni vill testa detta.
Kram
Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar