söndag 2 november 2014

Torrembossing



Embossade papper är ju fina i sig men ibland vill man framhäva mönstret lite. Jag ska ge tips om vad man kan göra för att lyckas med detta.
För att göra detta behöver man någon form av stansmaskin, embossingfolder, stämpeldynor och till vissa projekt även roller, diffuserplattor, sandpapper/slipverktyg och embossingpulver m.m.

Jag börjar med det enklaste sättet att framhäva embossingen. Helt enkelt att ta ett distressverktyg och färga in pappret.

Ett annat sätt är att "slita" på det embossade pappret med sandpapper eller något verktyg som har samma effekt. I mitt fall har jag använt mig av ett papper där papperskärnan har en annorlunda färg. På bilden ser ni skillnaden då halva bilden är slipad.

Ett annat sätt är att färgsätta embossing foldern innan man embossar. Detta kan man göra med en roller men det går också bra att stryka på direkt med dynan.

Det man ska tänka på i dessa fall är att färg kan överföras från dyna till dyna, så börja med den ljusaste nyansen om ni använder flera färger.


När man använder fler färger så man vill gärna att det ska "smälta" samman. Då jag använt distressfärger kan man åstadkomma detta genom att använda en mister med vatten. Jag tyckte att jag fick bäst resultat med denna tekniken när jag använde akvarellpapper.

Om man har en roller så kan man använda denna genom att rulla den över sin embossingdyna och sedan försiktigt utan tryck rulla den över den embossade ytan. Man häller sedan på valfritt embpssing pulver, jag använde guld, och värmer det. Man kan eventuellt behöva använda en pensel för att ta bort pulver som hamnat fel innan man smälter det.


Om man vill kan man också använda diffuser plattor som gör att inte hela motivet blir embossat. Detta lämnar en plan yta som är lätt att stämpla på.


Jag har i detta exempel använt diffusarplattan som skydd och sprayat med mist i fönstret och sedan färgat in med distressdyna och verktyg runtom.

I mitt sista exempel så har jag embossat i svart cardstock och försiktigt strukit it inka gold ovanpå. Detta har jag använt som tak till en fågelholk jag gjort.



Så här blev mina kort. Ganska enkla och snabba.


Hoppas ni vågar testa lite embossing sälva. Kram Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar