lördag 6 september 2014

Vintage /Shabby chic stil på flaskor...

Tycker det är så fint med gamla flaskor och då särskilt de som går i vintage /shabby chic stil.
Hittade en tom flaska med bra form för mitt projekt...

Ville ha den vit och det kan ju vara svårt att få färg att fästa på glas, så jag valde att "måla" den på insidan. För att få lite struktur blandade jag i en gnutta gipspulver samt lite gesso i den vita acrylfärgen samt en skvätt vatten så den blev lagom flytande, annars går det bra med bara färgen om man vill ha en slät yta. Man häller i färgen i flaskan som man sedan snurrar/vinklar så att hela insidan täcks med färg. Överflödig färg häller man ut och sedan ställer man flaskan upp och ner med locket på för torkning. Bäst är att låta den stå och torka ordentligt över en natt.

Den andra flaskan ville jag ha ännu mer struktur på så den fick ett lager av gips,gesso och acryl färg på utsidan istället , här fick man ta lite mer gips för att få en tjockare kräm som "smetades" på med en trästicka :-)

Så här läcker blev den när den torkat....sedan kan man dekorera efter tycke och smak.



Här är resultatet på mina två flaskor, en som är målad på insidan och en på utsidan...

Ha det gott!
Kramar Mirre


3 kommentarer:

  1. Åh vilka läckra flaskor! De kommer verkligen att pryda sin plats!
    I min ungdon hade jag ett helt litet gäng flaskor i olika form som jag målat på insidan i min bokhylla. Då, på 60-talet var det inte vitt som gällde, utan orange, eller i mitt fall turkosa nyanser ;-) Vilka minnen det väcker!!

    SvaraRadera
  2. wow, nu skall jag kolla först vilka flaskor är fina innan jag köper drycken..... Kanon fina

    SvaraRadera