lördag 28 juni 2014

En blommig liten lykta...

Ibland hittar man en favorit beskrivning på vissa saker som man gör flera gånger. Den här lyktan hittade jag beskrivning på i en tidning som heter inzpira med design & foto av Marianne Skjelstad.
Lyktan tar lite tid att göra men väl värt besväret ;-)
Till min lykta har jag valt att använda mig av papper från inkido: Sage Flowers och Sage Blossom.


Börja med att skära till 4 st sidor som har måtten 9,5 x 13 cm, biga 1 cm in på ena lång
och kort sidan. Har använt mig av en spellbinder die för att stansa ut själva fönstret.

På de bigade sidorna (klaffarna) snedskär man hörnen. Som "fönsterglas"använder man gelatinblad som man fäster med dubblhäftande tejp. Tror inte det fungerar att använda lim för limmet kommer troligtvis att lösa upp gelatinet.

Till botten skär man till en kvadrat som är 8,5 x 8,5 cm. Börja med att limma (eller använd dubbelhäftande tejp) fast kortsidornas klaffar mot botten sedan fortsätter du med långsidornas klaffar enligt bild.



Klipp eller stansa ut en cirkel med ett mått på ca 11,5 cm som du sedan klipper bort ungefär en 3/8 av.
Du behöver även en remsa som är 17 x 5 cm som bigas 1 cm in på långsidorna. Har distressat kanterna med vintage photo. Den enfärgade samt den lilla doilyn (på översta bilden) är för dekoration.

På de bigade långsidorna klipper du små jack eftersom remsan skall bli en rund "vägg" under det lilla taket på lyktan.
Cirkeln limmar du ihop så den får formen som en kon. Montera ihop remsan så den ser som en servettring och lägg lim på de små flikarna som skall stå rätt upp, tryck sedan försiktigt på taket så formar flikarna sig efter insidan. Limma på den lilla doilyn i botten.

En 30cm lång remsa behövs, jag valde att använda en Martha Stewart punch för att få fina kanter på mitt handtag.

Till locket och botten behöver du två kvadrater som är 10,5 X 10,5 cm, jag valde att förstärka dessa två delar, så jag stansade även ut två lika stora kvadrater i lite tjockare papper som jag fäste under mönster pappret.


Skär till i lite tjockare papper en kvadrat som är 10,2 x 10,2 cm, biga 1 cm in på varje sida och klipp klaffar som på bilden och montera ihop( nästan som en liten box)


Den lilla "boxen" håller locket på plats.

Så här ser botten ut med små gummikuddar som fötter...

Och så här blev lyktan...

Ha det nu riktigt bra!
Kramar Mirre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar