lördag 17 maj 2014

Det blev en resväska...

Dottern går ut nian nu i vår, då är det klart att det skall firas lite extra. Tyckte att det var passande med en resväska som present box eftersom hon börjar en ny "resa" i livet mot gymnasiet.
Har valt ett dubbelsidigt mönster papper som heter Shabby Chic Fleur , lika tjusigt på båda sidor.
Till locket behöver du en del som är 5 x 7 inch och till botten en som är 6 x 8 inch. Locket bigas 0,75 inch runt om (se bild) och botten 1,25 inch, har även bigat diagonalt i hörnen.
Här har jag tejpat in hörnen men det går lika bra att använda lim.
För att få en stabilare väska och bättre passform skar jag ut två remsor i vit papp med måttet 9 x 1,5 inch, som bigas vid 3,5 inch.
Dessa remsor fäster du på insidan av botten delen.
För att få resväskan att sitta i hop, behövs en del av det mönstrade papperet som är ca 2 x 5,5 inch. Här har jag bigat (för att underlätta när man öppnar och stänger väskan) vid 0,75 inch.
Med lite dubbelhäftande tejp fäster du remsan på både lock och botten.
Här är grunden till resväskan sedan är det bara att dekorera efter tycke och smak. Jag ville ha ett rejält handtag på min väska så det blev två remsor (som tejpades i hop) med måttet 0,5 x 5 inch. Fäste handtaget med två brads för att det ska sitta fast ordentligt :-)




Det var allt för den här gången...
Ha det gott!
Kramar Mirre

2 kommentarer:

  1. Åh Mirre, vilken underbart fin väska - en fantastisk present!! ...och vilken bra beskrivning!! Här ska tillverkas väskor!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Superfin väska och bra förklaring =) Jag ska nog göra en jag med =)
    Kram

    SvaraRadera