lördag 5 oktober 2013

LO i mixed media

Den här gången har jag gjort en LO i mixed media. Jag valde ett av Fabscraps fina mönsterpapper "Organic Herbs" som jag först strök med ett tunt lager gesso. När gesson torkat använde jag två olika varianter av chicken wire-masker för att bygga upp lite struktur med modelling paste. För att inte förstöra det man lagt ut bör man torka det första lagret innan man påbörjar det andra. Det går absolut att låta det lufttorka emellan varven, men jag föredrar att använda värmefönen, det går ju betydligt fortare! :)

Uppepå dessa har jag sedan lagt den större masken Bricks. Eftersom jag bara ville använda några av "tegelstenarna" täckte jag för de runt omkring med några post it-lappar.
För att få liv i teglet tog jag en textstämpel och pressade den i modelling pasten innan jag lyfte bort masken - sedan fram med värmefönen igen.




Så var det dags för en del mist. Spraya, torka, spraya, spraya mer, låta det rinna en del, torka, spraya - bara att hålla på tills man känner sig nöjd.
För att få fram strukturen mer tog jag en foam brush och strök lätt, lätt med gesso här och var. Bara så lätt så det snuddar de översta "topparna" på modelling pasten.



Stämplade lite här och var, och klistrade sedan dit några små alphabet stickers. 

Jag avslutade det hela med ett par metallhörn som även dem ströks med gesso för att sedan toppas med  Inka Gold


....och så här blev min LO när den var klar.

Det var vad jag hade för denna gång. På återseende!
Kram, Maria

3 kommentarer: